Jak zákazníkům poskytovat potvrzení objednávky, znění smlouvy a obchodních podmínek?

Mgr. Ondřej Špulák

Mgr. Ondřej Špulák

Autor je manažerem služby Právo e-shopů. Věnuje se právu e-commerce, zejména právu internetových obchodů, doménovým jménům, ochraně osobních údajů a právu na informace.
Mgr. Ondřej Špulák

Jakmile spotřebitel prostřednictvím e-shopu odešle svou objednávku, čímž dojde k uzavření smlouvy, je obchodník povinen spotřebiteli:

  • neprodleně potvrdit přijetí objednávky,
  • poskytnout znění
    • smlouvy,
    • obchodních podmínek.

Doporučení
Pro poskytnutí každé z informací stanoví zákon mírně odlišné podmínky a umožňuje je poskytovat jednotlivě. Přesto je nejvhodnějším způsobem, jak splnit svou zákonnou povinnost, a poskytnout zákazníkovi všechny informace naráz, jejich okamžité zaslání po odeslání objednávky na zákazníkův e-mail v jedné e-mailové zprávě, která bude:

  1. informovat v textu o přijetí objednávky.
  2. obsahovat v textu znění smlouvy,
  3. obsahovat jako přílohu obchodní podmínky.

Přesně podmínky poskytování informací naleznete znázorněny v tabulce a poté podrobně v následujícím textu.

Potvrzení přijetí objednávky Znění smlouvy Znění obchodních podmínek
Doba pro poskytnutí informace neprodleně, ihned po odeslání objednávky bez zbytečného odkladu (např. při vyřizování objednávky)
Možné způsoby poskytnutí informace zasláním e-mailu

zobrazením ve webovém rozhraní po odeslání objednávky

zasláním e-mailu (informace musí být obsaženy přímo v těle zprávy nebo v příloze)

zasláním v listinné podobě

Obsah informace informace o přijetí objednávky

identifikace objednávky (např. datem a číslem a objednávky)

identifikace obchodníka a e-shop (při zasílání e-mailem)

Podstatné skutečnosti určující obsah uzavřené smlouvy, zejména:

  • identifikace objednávky (datum, číslo)
  • objednané zboží (název, počet kusů, cena)
  • způsob platby (způsob a cena)
  • způsob dodání zboží (způsob, cena a místo dodání)
  • celková cena
text obchodních podmínek

Potvrzení přijetí objednávky je třeba provést neprodleně, což znamená, že je nutné jej zákazníkovi poskytnout ihned. Zákon sice způsob poskytnutí potvrzení nestanoví, nejvhodnějším je ale zaslat zákazníkovi potvrzení přijetí objednávky ihned poté, co odešle objednávku, ve formě informačního e-mailu. Ke splnění povinnosti také postačí, pokud je potvrzení přijetí objednávky zákazníkovi zobrazeno přímo ve vašem e-shopu bezprostředně po odeslání objednávky. Obsahem potvrzení by měly být informace o přijetí objednávky, identifikace objednávky a identifikace obchodníka a e-shopu, pokud je potvrzení zasíláno e-mailem.

Poskytnutí znění smlouvy a obchodních podmínek musí být být realizováno bez zbytečného odkladu. Není tedy nutné je poskytnout zákazníkovi ihned, ale postačí je zaslat zákazníkovi v blízké době např. při vyřizování jeho objednávky. K poskytnutí znění smlouvy a obchodních podmínek musí dojít buď zasláním e-mailu, který je bude obsahovat buď přímo v těle zprávy nebo jako přílohu (nepostačí poskytnutí URL odkazem), nebo zasláním v listinné podobě. Znění smlouvy je v podstatě potvrzení o obsahu objednávky, kterou zákazník odeslal, a jeho obsahem by tedy měly být všechny podstatné skutečnosti, které určují, k uzavření jaké smlouvy došlo. Jde zejména o informace o objednávce (datum, číslo objednávky), objednaném zboží (název, cena, počet kusů), platbě (způsob a cena), dodání zboží (způsob, cena a místo dodání) a celkové ceně.

2 thoughts on “Jak zákazníkům poskytovat potvrzení objednávky, znění smlouvy a obchodních podmínek?”

  1. Dobrý den,

    z čeho výše uvedená povinnost prodávajícího neprodleně potvrdit přijetí objednávky vyplývá? jedná s emi o konkrétní ustanoveí zákona.

    Předem děkuji,

    Veronika

Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinná pole jsou označena *