Jakým způsobem může spotřebitel odstoupit od smlouvy?

Mgr. Ondřej Špulák

Autor je manažerem služby Právo e-shopů. Věnuje se právu e-commerce, zejména právu internetových obchodů, doménovým jménům, ochraně osobních údajů a právu na informace.
Mgr. Ondřej Špulák

Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy:

  • ústně, např.:
    • osobně v místě vašeho sídla nebo provozovny,
    • telefonicky,
  • písemně, např.:
    • pomocí vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy či jinou listiny zachycující odstoupení od smlouvy a jejím
      • zasláním na adresu vašeho sídla či provozovny,
      • předložením v místě vašeho sídla či provozovny,
    • e-mailem,
    • pomocí formuláře na vašem webu.

Od smlouvy spotřebitel odstupuje na svoje náklady a obchodník mu není povinen hradit vynaložené náklady.

Pro odstoupení není nutné, dodržet žádnou zvláštní formu, naopak spotřebitel může odstoupit v podstatě jakýmkoli způsobem, pokud z jeho jednání bude zřejmá:

  • jeho vůle odstoupit od smlouvy,
  • konkrétní smlouva, od které chce odstoupit,
  • jeho identita.

Upozorňujeme, že samotný jednostranný projev odstoupení od smlouvy ze strany spotřebitele nemusí být nutně spojen s vrácením zboží, je možné jej učinit samostatně. Spotřebitel tedy může nejprve odstoupit od smlouvy např. e-mailem a zboží vrátit až následně poštou.

Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinná pole jsou označena *