Kdo nese škodu na zboží, ke které došlo před dodáním zboží zákazníkovi?

Mgr. Ondřej Špulák

Autor je manažerem služby Právo e-shopů. Věnuje se právu e-commerce, zejména právu internetových obchodů, doménovým jménům, ochraně osobních údajů a právu na informace.
Mgr. Ondřej Špulák

Při přepravě zboží zákazníkovi může dojít k jeho poškození. Nebezpečí škody na zboží nese obchodník, v určitém okamžiku však nebezpečí škody přechází na zákazníka. Nositel nebezpečí škody na zboží pak škodu musí řešit a případně uplatňovat náhradu škody vůči tomu, kdo ji způsobil (obvykle přepravce).

Následující tabulka znázorňuje, kdy dojde k přechodu nebezpečí škody z obchodníka na zákazníka v závislosti na způsoby dodání zboží a na tom, zda je zákazník podnikatelem, spotřebitelem či nepodnikající právnickou osobou:

Spotřebitel nebo nepodnikající právnická osoba Podnikatel
Pošta nebo přepravní společnost Předáním zboží zákazníkovi Předáním zboží přepravci
Odběrné místo (např. Uloženka)
Osobní odběr na provozovně Předáním zboží zákazníkovi

Pokud ke škodě na zboží dojde v okamžiku, kdy ji nese obchodník, musí škodu na zboží řešit obchodník a nemá to vliv na jeho povinnost dodat zákazníkovi objednané zboží včas. Pokud dojde ke škodě na zboží v okamžiku, kdy ji nese zákazník, musí škodu na zboží řešit zákazník a nemá to vliv na jeho povinnost zaplatit obchodníkovi cenu zboží.

Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinná pole jsou označena *