Uzavření smlouvy – kdy dojde k uzavření smlouvy na e-shopu a jaké jsou jeho účinky?

Mgr. Ondřej Špulák

Autor je manažerem služby Právo e-shopů. Věnuje se právu e-commerce, zejména právu internetových obchodů, doménovým jménům, ochraně osobních údajů a právu na informace.
Mgr. Ondřej Špulák

Každý kontraktační proces včetně procesu uzavírání smluv na e-shopu se skládá ze dvou kroků:

  1. Nabídky – návrhu na uzavření smlouvy ze strany navrhovatele. Na e-shopu je závaznou nabídkou vystavení zboží v rozhraní e-shopu.
  2. Akceptace – přijetí návrhu na uzavření smlouvy druhou stranou. Na e-shopu k němu dochází odesláním objednávky ze strany zákazníka.

V okamžiku, kdy zákazník na e-shopu odešle objednávku, dojde k uzavření smlouvy. V obchodních podmínkách není možné platně stanovit, že by k uzavření smlouvy došlo až v okamžiku potvrzení objednávky ze strany obchodníka, jak v praxi činí některé e-shopy. Takové ustanovení obchodních podmínek je ve vztahu ke spotřebitelům kvůli svým účinkům, které jsou v neprospěch spotřebitele, neplatné.

Platně uzavřenou smlouvu nelze jednostranně měnit nebo rušit, pokud to nedovoluje zákon nebo to nebylo ujednáno. Zrušení smlouvy je možné např. na základě zákonného práva spotřebitele odstoupit od smlouvy nebo na základě práva obchodníka odstoupit od smlouvy stanoveného v obchodních podmínkách.

One thought on “Uzavření smlouvy – kdy dojde k uzavření smlouvy na e-shopu a jaké jsou jeho účinky?”

  1. Dobrý den,

    zajímalo by mě z čeho dovozujete, že nelze platně stanovit odlišný moment uzavření kupní smlouvy a vyloučit použití § 1732 odst. 2 občanského zákoníku. Obecně se totiž dovozuje, že toto možné je, ustanovení § 1732 odst. 2 je dispozitivní a to i vzhledem ke spotřebitelům. Základní argumenty podle mě dostatečně shrnuje tento článek: https://www.epravo.cz/top/clanky/k-uzavirani-kupni-smlouvy-v-prostredi-internetovych-obchodu-e-shopu-105853.html

Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinná pole jsou označena *