Smyslem informační povinnosti obchodníka je poskytnout zákazníkům (zejména spotřebitelům) dostatečné množství faktických i právních informací, což by zákazníkům mělo umožnit činit kvalifikovaná a informovaná rozhodnutí a uplatňovat svá náležitě svá práva. Informační povinnost obchodníka vůči zákazníkům je od účinnosti nového občanského zákoníku široká a zahrnuje velké množství různých informací. Aby pro vás bylo splnění informační…
Seznam zákonů, vyhlášek, směrnic a nařízení pro e-shopy 2016
V našem článku naleznete přehled těch nejdůležitější právních předpisů pro internetové obchody, ať už jde zákony a vyhlášky České republiky, tak o směrnice a nařízení Evropské unie.
Prodlužuje se někdy záruční a reklamační doba?
Pokud u vás zákazník reklamuje zboží a reklamace je uznána, dochází k automatickému prodloužení záruční doby, doby pro uplatnění práv z odpovědnosti za vady (reklamační doby), případně záruky za jakost, o dobu trvání vyřizování reklamace. Pokud je zákazníkovi při uznání reklamace vyměněno zboží, nezačíná kvůli změnám, které přinesl nový občanský zákoník, běžet nová záruční doba.
Způsob a lhůta pro vyřízení reklamace
Poté, co je reklamace zákazníka přijata, je třeba reklamovanou vadu posoudit a rozhodnout, že reklamace je: oprávněná a vyřídit tak, jak zákazník žádá, nebo neoprávněná a zamítnout ji. Při posuzování oprávněnosti reklamace je třeba zvážit zejména, jestli: zákazník reklamuje včas a jestli již nedošlo k uplynutí záruční nebo reklamační doby, za vadu odpovídáte, a to…
Potvrzení o přijetí a vyřízení reklamace
Pokud je zákazník spotřebitelem, je třeba mu v rámci reklamačního procesu předat potvrzení o přijetí a vyřízení reklamace.
Povinnosti při přijímání a odmítání přijetí reklamace
Vůči zákazníkům je možné vymezit preferované způsoby reklamace a jejich náležitosti, nelze ale zákazníkům zakazovat reklamovat zboží jiným způsobem, než vy preferujete. Pokud zákazník dodrží všechny své zákonné povinnosti, je nutné reklamaci přijmout a vyřídit.
Odpovědnost za vady (záruka) digitálního zboží dodávaného na nehmotných nosičích
Odpovědnost za vady digitálního zboží dodávaného na nehmotných nosičích je užší než odpovědnost za vady zboží dodávaného na základě kupních smluv a nerozlišuje mezi spotřebiteli, nepodnikajícími právnickými osobami a podnikateli. Zákazník může reklamovat vady zboží existující v okamžiku dodání zboží zákazníkovi a to v zákonné reklamační době 6 měsíců od dodání zboží
Práva zákazníků při výskytu vady zboží a jejich rozdíly u podnikatelů a spotřebitelů
Jaká práva má zákazník, pokud dojde k výskytu vady zboží v záruční době, závisí na tom, zda je zákazník spotřebitelem či podnikatelem. Důležitými faktory jsou také typ zboží, charakter vady, množství vad a případné opakování jejich výskytu.
Zákonná a nadstandardní odpovědnost za vady (záruka) a rozdíly vůči spotřebitelům a podnikatelům
Odpovědnost za vady hmotného zboží a zboží nehmotného dodávaného na hmotných nosičích rozlišuje mezi spotřebiteli, nepodnikajícími právnickými osobami a podnikateli a dělí za odpovědnost zákonnou a nadstandardní záruku za jakost.
Nové nekalé praktiky podle legislativy 2016 – novela zákona o ochraně spotřebitele
Od ledna 2016 (nebo přesněji od 28. prosince loňského roku) si podnikatelé musí dát pozor na novelu zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Ta zavádí do zákona změny, z nichž některé jsou spíše kosmetického charakteru, množství z nich ovšem znamená nová pravidla marketingu a prodeje zboží a poskytování služeb.